Les accions incloses al programa responen a tres eixos d’actuació:
-
Assessorament, formació i capacitació tècnica als ajuntaments:
-
Assessorament en relació amb la redacció d’una ordenança municipal.
-
Eines per a una gestió eficient del programa: cartografia de possibles punts de cria,
assessorament tècnic i formació cívica i ambiental i avaluació de controls larvaris.
-
-
Informació. Difusió i sensibilització de la població:
-
Programa educatiu a escolars.
-
Campanyes informatives als mitjans de comunicació.
-
Accions pedagògiques i de sensibilització.
-
Creació d’una xarxa de voluntaris per conèixer l’activitat de mosquits adults al municipi.
-
-
Vigilància i coordinació
Accions de vigilància entomològica per conèixer l’expansió del mosquit i la densitat de població existent, i per coordinar les accions de lluita necessàries.
Desenvolupament de les actuacions:
-
a) Cartografia: Els municipis que vulguin disposar de la cartografia dels punts de cria en espai públic i
que no l’hagin sol·licitat en anys anteriors, poden demanar-la des del SIMSAP. Un cop elaborada, es
fa una sessió tècnica per lliurar-la a l’ajuntament i explicar la informació recollida.
-
b) Calendari d’actuacions: el proveïdor del programa es posa en contacte amb els interlocutors municipals per establir el calendari. Els municipis que vulguin dirigir-se al proveïdor, el Servei de Control de Mosquits de la Badia de Roses i del Baix Ter, per explicar la seva situació i que es puguin valorar les actuaci9ons a desenvolupar, poden fer-ho per telèfon (972 451 231) o per correu
electrònic (Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.).
-
c) Dossier tècnic: s’elabora un dossier tècnic amb les actuacions dutes a terme als municipis i els seus
resultats. Aquestes dades s’inclouran a la memòria anual d’actuacions del programa.
-
d) Projecte educatiu: el Servei de Control de Mosquits es posa en contacte amb els centres escolars
per oferir el projecte educatiu, que es durà a terme a tots els centres que el sol·licitin.
Qui té la responsabilitat en la lluita del mosquit tigre?
Segons la legislació vigent, els ajuntaments tenen l’obligació de controlar les plagues urbanes dins el seu municipi per tal de garantir la salut pública. Dipsalut, en col·laboració amb la Mancomunitat Intermunicipal Voluntària Servei de Control de Mosquits de la Badia de Roses i el Baix Ter, els dóna suport en aquesta tasca oferint-los programes com el de vigilància, seguiment i control del mosquit tigre. En el cas d’aquesta plaga en concret, també hi ha la implicació d’organismes supramunicipals degut a què l’insecte pot ser transmissor de malalties.
L’any 2010, sota la direcció del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, es promou la creació de la “Comissió interinstitucional per a la prevenció i control del mosquit tigre a Catalunya” que reuneix a totes aquells institucions i serveis de control que estan actuant contra el mosquit tigre en diferents punts del territori amb l’objectiu de participar conjuntament en l’elaboració d’una estratègia a nivell de Catalunya que estableixi uns àmbits d’actuació comuns per a les diferents iniciatives existents.
L’abril de 2011 és fa públic el resultat dels treballs de la comissió en el document “Estratègia per a la prevenció i control del mosquit tigre a Catalunya”.
Expansió del mosquit tigre
El mosquit tigre ja és present a tots els continents. La globalització i el transport de mercaderies han permès que aquest dípter colonitzés el món. A Europa va aparèixer per primer cop el 1979, a Albània. Progressivament es va anar estenent per Itàlia, França, l'ex-Iugoslàvia, Bèlgica, Hongria, Holanda, Suïssa, Grècia...L’any 2004, es va detectar per primera vegada a Catalunya, concretament a Sant Cugat del Vallès.
Actualment, el mosquit tigre es troba establert en més de 180 municipis catalans.A la demarcació de Girona s'ha detectat a totes les comarques, excepte la Cerdanya, i segueix en expansió. S’ha demostrat que aquest mosquit s’expandeix en major mesura per aquelles zones on hi ha més trànsit de persones.